به گزارش شهرآرانیوز؛ «سهم هر کدام از مناطق مشهد از اتوبوسهای جدید چیست؟» این خلاصه شده جمله مردمی است و در این ارتباط تأکید دارند که از اتوبوسهای جدیدی که به چرخه اتوبوس رانی وارد شده، چه تعداد سهم محله آن هاست؟
شاهد این ادعا پیامهای بی شمار مردم است که به صدای مردم شهرآرا رسیده یا مواردی که در تریبونها و نشستهای مختلف مردمی در شهرک شهید رجایی، کشاورز، مسجد محله مهرآباد، توس و... بارها مطرح شده است. محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد به مشهدیها قول داده بود که اتوبوسهای جدید و تازه نفسی وارد ناوگان اتوبوس رانی خواهد کرد.
قولی که با ورود چندین مرحله اتوبوس به مشهد عملی شده. در کنار اخبار رسمی ورود اتوبوسهای جدید این نکته نیز از سوی مسئولان بارها اعلام شده است که خط مشی کلی، توزیع و اولویت دهی به مناطق کم برخوردار، محورهای پرترافیک و کاهش فاصله حرکت در خطوط پرتقاضاست.
در همین پاییز و ظرف دو ماه گذشته (مهر و آبان) تعدادی اتوبوس وارد ناوگان حمل ونقل عمومی مشهد شده؛ اتوبوسهایی که با ظاهری جدید رنگ و نمایی نو به ناوگان اتوبوس رانی مشهد داده است و روح تازهای به کالبد حمل و نقل عمومی شهر بخشیده است. در این اوضاع نفس گیر که آلودگی هوا برای خودش میتازد تقاضای مردمی این است که این اتوبوسهای نونوار شده به خطوط مناطق پرجمعیت اختصاص یابد. مناطقی که به گفته مردم به دلیل تعدد استفاده شهروندان، نیاز بیشتر به افزایش تعداد ناوگان دارد.
در همین راستا صدای مردم شهرآرا با توجه به پیامها و تقاضاهای مردمی نگاهی به وضعیت اختصاص اتوبوسهای شهری دارد.
کریمی یکی از ساکنان محله پورسیناست. او گلایه اش را این طور مطرح میکند: هر ماه خبری از ورود اتوبوس های جدید منتشر میشود. ورود و فعالیت اتوبوسهای جدید در سطح شهر مشخص است، اما به خطوط این منطقه اتوبوس جدیدی اختصاص نیافت.
شهروندی دیگری در پیام خود آورده است: قرار بود اتوبوس جدید به خط ۳۴ داده شود. چند روزی فعال بود، اما در ادامه این اتوبوسها را برای کمکی به سایر مناطق دادند. میخواستم این موضوع را از شما بپرسم که نحوه اختصاص اتوبوسهای جدید چگونه است؟
پیام شهروندی نیز با این مضمون است: آلودگی هوا نفسمان را بریده است. آلودگی هوا در محدوده توس، همت آباد، مهرآباد و شهرک شهید رجایی بسیار زیاد است. از طرف دیگر در این مناطق فعالیت انبارهای ضایعات و کارگاه ها و کارخانهها و مراکز تجاری نیز مزیدبرعلت شده است. اگرحرف ما را باور ندارید یک بار با خط رضویه به شهرک شهید باهنر سفر کنید.
ساکنان جاده سیمان نیز گلایههای خاص خود را دارند: مسئولان شرکت اتوبوس رانی، اتوبوسهای محله قرقی به تعمیر نیاز دارند. گاهی از این اتوبوس دودی بلند میشود. اگر همه اتوبوسهای فرسوده، نو نمیشوند، حداقل تعمیرشان کنید. لطفا پیگیری کنید.
پیاده شدن مسافران از اتوبوس فرسوده بینراه را محمودی زاده این طور توضیح میدهد: فکری به حال اتوبوسهای خط ۳۶ کنید. خیلی عجله داشتم که به دانشگاه برسم، ایستگاه میدان امام حسین (ع) اتوبوس خراب شد و همه مسافرهایش را پیاده کرد. چرا باید اتوبوسهای فرسوده را برای محله ما بگذارند؟
دیگر آنکه تقاضا داریم اتوبوسهای جدید را شهرداری به مناطق پرجمعیت اختصاص دهید. این موضوع را لطفا پیگیری کنید. متین فر هم درخواستش چنین است: از این همه اتوبوسی که مدیران میگفتند به سیستم حمل و نقل شهر اضافه شده، چه تعداد آن برای محلههایی مثل کلاته برفی و کاظم آباد و خادم الشریعه اختصاص یافته است؟
علی شهسوار، معاون بهره برداری سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد درباره ناوگان جدید و وضعیت اتوبوسهای اختصاص یافته به خطوط مشهد میگوید: از بهمن سال گذشته تاکنون ۹۶دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده است.
شهسوار میافزاید: باتوجه به کمبود ناوگان در همه خطوط سازمان، تخصیص ناوگان جدید به خطوط بر اساس پارامترهایی نظیر میزان تقاضای سفر هر خط، سرفاصله زمانی، عمر ناوگان، شناسایی کانون سفر از بُعد دسترسی به سفرهای زیارتی، مراکز آموزشی اداری و همچنین پایش و کنترل بیشترین شکایات مردمی از طریق درگاههای ارتباطی مردمی با نگاه ویژه به حاشیه شهر و خطوط مرکزی مشهد صورت میپذیرد.
معاون بهره برداری سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در ادامه ابراز میکند: در مرحله اول ورود ناوگان جدید به محورهایی نظیر بولوار توس، بولوار رسالت، بولوار صبا و به خطوط ۳۰، ۳۲، ۳۳، ۴۱، ۷۱.۱، ۷۴ و ۲۰۵ تخصیص یافت.
او ادامه میدهد: به نوعی همه این خطوط مراکز جمعیتی و نیازمند توجه ویژه بوده است. در این مرحله که از پایان بهمن ۱۴۰۳ شروع و تا اردیبهشت ۱۴۰۴ ادامه داشت تعداد ۲۶دستگاه به خطوط مورد اشاره اختصاص یافت.
شهسوار همچنین ادامه میدهد: پس از یک وقفه کوتاه از پایان مرداد تا پایان مهر امسال مجدد با ورود ناوگان جدید دوکابین و اتوبوس معمولی به تعداد ۷۰دستگاه میزان تقاضای سفر مجدد بازنگری شد.
معاون بهره برداری سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد ادامه میدهد: با توجه به ساختار اتوبوس دوکابین تعداد ۲۵دستگاه ورودی به خط یک بی آرتی تخصیص یافت. همچنین اتوبوسهای پانزده متری به خطوط ۷۴ و ۷۱.۱ بولوار صبا و خط ۲۰۵ بولوار توس انتقال داده شد.
شهسوار تأکید میکند: در نگاه اول شاید اتوبوس نو از خط خارج شده است، اما باید توجه کرد که اتوبوس انبوه بر پانزده متری درنظر گرفته شد با این تغییر میزان ماندگاری و ظرفیت اتوبوس در نقاط یاد شده بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا میکند و در ادامه رضایتمندی ایجاد میکند.
معاون بهره برداری سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد به تقویت خطوط محوری نیز اشاره دارد. او میگوید: خطوطی نظیر ۸، ۹ و ۹۹ (گردشی کمربندی)، خطوط ۳ و ۴ و در محور رسالت و بولوار صبا تعداد ۳۳دستگاه اختصاص یافت. این اتوبوسها با رویکرد پاسخ گویی به نیاز سفر آموزشی، کارگری و توجه ویژه به نقاط کم برخوردار درنظرگرفته شده است.
شهسوار درمورد تقویت خطوط زیارتی نیز توضیح میدهد: باتوجه به تقاضای سفر در خطوط منتهی به حرم مطهر و نگاه ویژه زائران خطوط ۶۲، ۸۲ و ۸۶ از سایر خطوط انجام شد. همچنین تقویت خطوط آموزشی هسته مرکزی شهر انجام شد.
معاون بهره برداری سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد میافزاید: هر چند در این دو مرحله واگذاری به خطوط هسته مرکزی شهر ناوگان چندانی اختصاص داده نشد، اما در ادامه با توجه به خواست مردمی به هر کدام از خطوط ۱۴، ۱۸.۱، ۲۹، ۳۷، ۳۷.۱ و ۳۸ یک دستگاه اتوبوس اختصاص داده شد.
ناوگان مینی بوسی دیگر دغدغه پاسخ گویی شده از سوی معاون بهره برداری سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد است. او در این باره میگوید: دلایلی نظیر تراکم مسافر، اختلاط خانمها با آقایان و عمر ناوگان سبب نارضایتیهای مردمی شده بود و در این راستا مردم خواستار آن بودند که ناوگان مینی بوسی به اتوبوسی تغییر کند. با توجه به خواست مردمی و نیز براساس مطالعات انجام شده، تصمیم به تغییر ناوگان از مینی بوس به اتوبوس در خطوط در دستورکار قرار گرفت.
شهسوار میافزاید: به این منظور در یک اقدام مناسب در ماه گذشته خطوط ۷۳ بولوار توس، ۵۹ بولوار حر و ۷۰۵رباط طرق از مینی بوس به اتوبوس تبدیل شد. معاون بهره برداری سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد بیان میکند: ابتدا به دلیل نوع ساختار ناوگان اتوبوس، سرفاصله نسبت به مینی بوس بیشتر شد.
موضوع نیز در حال بازنگری است؛ بنابراین در این خطوط تعداد ناوگان در حال بررسی و به روزرسانی است. به مردم این اطمینان را میدهیم که درصورت نیاز ناوگان افزوده خواهد شد. او میگوید: همچنین تعداد ۱۰خط دیگر نیز در اولویت تبدیل مینی بوس به اتوبوس هستند. امید میرود تا پایان سال با ورود ناوگان جدید این اقدام نهایی و اجرایی شود.
معاون بهره برداری سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد میافزاید: درصورت اجرای برنامههای درنظرگرفته شده و نیز با ورود ۳۲۵ دستگاه اتوبوس جدید، شاهد ناوگانی پویا و فعال در سطح شهر خواهیم بود.
او با تأکید بر اینکه از دیگر برنامههای سازمان، اصلاح خطوط است، میگوید: برای این موضوع مطالعات انجام شده است. قطعا اصلاح خطوط کمک بزرگی به بهره وری میکند. او میافزاید: تعداد ۱۸۰ دستگاه اتوبوس نیز در یک سال بازسازی میشود که این سهم علاوه بر افزایش کیفیت خدمات میزان ماندگاری ناوگان و کاهش سرفاصله زمانی را نیز به دنبال دارد.